Thursday, December 27, 2012

cinta platonik



CINTA PLATONIK hmm.just copied from http://forum.tentangcinta.com/showthread.php?t=7183 iaitu satu istilah yang diguna pakai bagi menjelaskan satu perhubungan intim (lebih dari sekadar kawan) antara sepasang lelaki dan wanita tanpa berlandaskan sebarang tarikan seksual mahupun fizikal semata mata .

Pernah tak korang berada dalam situasi menyukai dan memuja seorang kenalan rapat (berlawanan jantina) ,, too obses dengan semua benda yang dia suka or semua benda yang dia buat ? mungkin bg kita , ianya biasa saje seolah olah relationship tu tak lebih daripada kawan . tapi , in fact , keakraban korang tu , kdg kdg menimbulkan salah sangka pada orang sekeliling .,, too close each other , walaupun sering menafikan korang berdua sedang bercinta ?

Wujud ke tarikan seksual for those yang mengalami cinta platonik ni ? 
Of course NO ! sebab mereka yang mengalami cinta platonik ni kebiasaannya tak hiraukan aspek luaran dan fizikal semata . Mereka lebih menghormati "closeness" yang dibina atas alasan "sahabat semata-mata" .

Kebiasaannya , mereka yang melalui hubungan ini pasti akan cuba menyelindungkan keakraban mereka di sebalik "persahabatan" yang terjalin . Tapi , if ade something yang tak dijangka berlaku , for example , if salah seorang daripada mereka ada affair dengan orang lain , for sure la , akan ade yang tak puas hati , kan ? but , takde ape yang boleh dibuat memandangkan tiada sebarang pengakuan yang dibuat . rite ?

Antara punca utama cinta platonik ni dirahsiakan :
1- masing masing ego and berkeras taknak meluahkan perasaan sesama sendiri .

2- tak yakin hubungan yang dibina mampu dibawa ke peringkat seterusnya .

3- belum bersedia dan masih berusaha mengenal hati budi masing masing .

4- takut dan risau sekiranya ikatan persahabatan akan longgar / kekok sekiranya membuat sebarang pengakuan .

5- atau mmg perasaan cinta tak pernah wujud .

No comments:

Post a Comment